Filmmusik

Av alla musikformer är nog filmmusik den som hamnar närmast hjärtat. Varför då? Varför fästa sig vid en musikform som 90 % av de tillfällen den hörs är diskret, tillbakadragen och sekundär? Det kan vara just det som fascinerar mig mest med filmmusik. Hur påverkar det oss, det vi hör men egentligen inte lyssnar till? En film utan musik låter ju bra tom.

FilmmusikSanningen är att jag även brinner för att få teckna ned även minsta lilla trivia och leta upp Youtube-klipp med filmmusik. Jag tror min kärlek till filmmusik grundar sig mycket i min vilja att försöka lyssna bortom det uppenbara. Jag gillar att ställa mig själv frågan ”vad hör jag bäst”, och sedan lyssna på något annat. Samma princip försöker jag tillämpa på bio. Vad hör jag bäst? Troligtvis dialogen eller ljudeffekterna. Sedan lyssnar jag på musiken, om den består så lite som en elektroniskt redigerad kontrabas ton som vi knappt uppfattar men som sätter sig på nervsystemet som en hord blodtörstiga parasiter.

Bland personliga favoriter återfinns Ringaren i Notre Dame och Schindler’s List. Alan Menken och John Williams är två mycket begåvade herrar som vågar sig på att skriva ordentliga melodier. Är du också en sådan där typ som frossar i filmer? Jag kan inte vara ensam om det!